سیستم‌های رزرواسیون

0 دقیقه زمان خواندن
سیستم‌های رزرواسیون

سیستم‌های رزرواسیون

یکی از مزایای زندگی‌کردن در دهکده‌ی جهانی، کوتاه‌شدن فاصله‌ها و سرعـت‌پیدا‌کردن اجرای امور است. امروزه مردم در دهکده‌ی جهانی زمان را بسیار باارزش دانسته و تمامی سعی خود را برای صرفه‌جویی در آن می‌کنند. در این میان مسافران برای انجام امورات مربوط به سفرهای خود از سیستم‌های رزرواسیون استفاده می‌کنند. با کمک ایران رزرو بهترین رزرو را داشته باشید.

تاریخچه‌ی استفاده از سیستم‌های رزرواسیون به سال‌های 1960 برمی‌گردد. این سیستم بلیت‌های فروش‌رفته‌ی شرکت‌های هواپیمایی را مشخص می‌کرد. بعد از آن سیستم‌های رزرواسیون کامپیوتری جدیدی معرفی شدند که شرکت‌های هواپیمایی از آن‌ها استفاده می‌کردند. از جمله‌ی این شرکت‌ها می‌توان به شرکت هواپیمایی یونایتد سیستم آپولو، شرکت هواپیمایی دلتا سیستم داتاس و شرکت هواپیمایی آمریکن سیستم سایبر اشاره کرد.

در سال 1970 شرکت‌های هواپیمایی به این واقعیت پی بردند که می‌توانند با استفاده از سیستم کامپیوتری برای ذخیره‌ی جا، فروش خود را به آژانس‌های مسافرتی و سایر سازمان‌های واسطه واگذار کنند و بدین طریق هزینه‌ها را کاهش دهند. درنتیجه این شرکت‌ها کوشیدند از طریق ایجاد واحدهایی (متعلق به خود) برای فروش بلیط، از مزایای رقابتی بهره‌مند شوند.

نهایتاً در سال ۱۹۷۶ شرکت‌های هواپیمایی TWA و یونایتد سیستم‌های خود را در اختیار یکدیگر قرار دادند و سیستمی مرتبط به‌وجود آوردند. این اقدام آغازی برای به‌کاربردن وسیع کامپیوتر در فروش بلیت‌های مسافرتی برای مشتریان بود. به‌کارگیری این سیستم‌ها باعث ایجاد یکپارچه‌سازی‌هایی در سازمان‌های خدماتی دیگر مانند هتل‌ها و شرکت‌های کرایه‌ی خودرو و... گردید. در سال‌های اخیر ائتلاف‌های گوناگونی در سطوح مختلف صنعت جهانگردی به وجود آمده است. برای مثال، همکاری شرکت هواپیمایی دلتا با شرکت هواپیمایی نورت وست که توانسته‌اند شبکه‌ای را به‌عنوان ورداسپن به‌وجود آورند. سازمان‌های مختلف خدماتی و بنگاه‌ها نیز ائتلاف‌هایی را تشکیل دادند. به‌طور مثال سایبر سیستم کامپیوتری خود را در اختیار هتل شرایتون و شرکت کرایه‌ی خودروی اویس قرار داد.

سیستم‌های رزرواسیون به‌وسیله‌ی کامپیوتر سیری تکاملی پیموده و به‌صورتی درآمده که آن را سیستم توزیع جهانی می‌نامند. هدف اصلی ارائه‌ی این سیستم‌های یکپارچه‌ی جهانی این بود که این سازمان‌ها بتوانند با یک بار مراجعه‌ی مسافر، تمام خدمات را به‌صورت یک‌جا ارائه کنند.

انواع سیستم‌های رزرواسیون کامپیوتری:

  1. (GDS (global distribution systems؛
  2. (CRS (computer reservation systems or central reservation systems؛
  3. (ORS (online or webbase reservation systems.

 

  • سیستم‌های توزیع جهانی GDS عبارت‌اند از:
  • Amadeus؛
  • Galileo؛
  • Sabre؛
  • Worldspan؛
  • Sirena-Travel

    سیستم آمادئوس:

    GDS فعال در ایران، شرکت اروپایی آمادئوس است. فعالیت آمادئوس در ایران از سال ۱۳۸۲ براساس قرارداد این شرکت با هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شروع شد و شرکت فناوری اطلاعات هما به‌عنوان مجری قرارداد، کار را به‌عهده گرفت. سپس گروهی از کارشناسان با عنوان آمادئوس ایران تشکیل و پس از طی دوره‌هاى لازم در مراکز آموزش آمادئوس و اخذ گواهینامه‌هاى لازم عملیات اجرایى، پشتیبانى و آموزش را شروع کردند. تا سال ۱۳۹۰، ۵۷۶ دفتر خدمات مسافرتى معتبر در تهران و بیش از ۳۰شهر دیگر، توسط ۱۲۴۱ پایانه، از طریق اینترنت به سیستم آنلاین آمادئوس مرتبط شده و بالغ بر ۳۰۰۰ نفر از کارکنان آن‌ها نیز دوره‌هاى آموزشى لازم براى کار با سیستم آمادئوس را گذرانده‌اند.

    سیستم آمادئوس توسط مراکز زیر استفاده می‌شود:

  • ۱۴۴ مشتری سیستم خدمات مسافری هواپیمایی از طریق ۶۰۰۰۰ دفتر فروش هواپیمایی در سراسر جهان؛
  • ۹۰۰۰۰ آژانس مسافرتی در سراسر جهان، به دو صورت آنلاین و آفلاین، در ۱۹۵ کشور؛
  • ۴۴۰ ایرلاین آماده برای رزرو (شامل بیش از ۶۰ دستگاه کاربر)؛
  • بیش از ۱۰۰۰۰۰ هتل؛
  • ۳۰ شرکت اجاره‌ی اتومبیل به نمایندگی از بیش از ۳۶۰۰۰ مکان اجاره‌ی اتومبیل؛
  • ۲۱ خط کشتی‌رانی؛
  • ۲۰۳ تور اپراتور؛
  • ۱۰۳ اپراتور قطار؛
  • ۲۳ شرکت بیمه‌ی مسافرتی.

    خدمات سیستم آمادئوس:

    در حال حاضر تمامی عملیات رزرو جا و صدور بلیط تمام شرکت‌هاى هواپیمایى خارجى از طریق سیستم آمادئوس انجام مى‌شود. البته این عملیات براى شرکت‌هاى هواپیمایى داخلى هم توسط سیستم آمادئوس قابل انجام است. این سیستم فعالیت خود را با ارائه‌ی خدمات رزرو آنلاین جا براى شرکت‌هاى هواپیمایى آغاز کرد؛ ولی بعد وارد سایر بخش‌هاى صنعت گردشگری هم شد. به‌طور خلاصه می‌توان گفت این شرکت در هر حوزه‌ای که به رزرو نیاز است، مانند، رزرو اتاق هتل، قطار، کشتى، اجاره‌ی اتومبیل و حتی تهیه‌ی بیمه‌نامه‌ی مسافرتی کاربرد دارد. در ایران به‌علت عدم امکان استفاده از کارت‌های اعتباری بین‌المللى، کاربرد سیستم آمادئوس درزمینه‌ی رزرو جا، در شرکت‌هاى هواپیمایى متمرکز است.

    سیستم‌های رزرواسیون کامپیوتری CRS عبارت‌اند از:

  • (Sita CRS (Gabriel؛
  • سیستم سپهر؛
  • رزرواسیون مقیم.

    سیستم گابریل:

    سال ۱۳۷۹ هما به استفاده از سیستم نگهداری جای شرکت سیتا (SITA) به نام Gabriel به‌صورت اجاره‌ای (Host) روی آورد که تاکنون نیز به همین صورت از این سیستم استفاده می‌کند. پس از استفاده‌ی هما از سیستم نگهداری جای Sita Gabriel، نصب پایانه‌های مورد نیاز برای استفاده از این سیستم در دفاتر خدمات مسافرتی به‌تدریج گسترش پیدا کرد و درنهایت امکان دسترسی به سیستم رزرو سایر خطوط هواپیمایی به غیر از هما نیز ممکن شد.

    ویژگی‌های سیستم گابریل:

    • شامل (Passenger name records (PNRs؛
    • برنامه‌ی زمانی ثبت‌شده از همه‌ی اطلاعات موجود و دردسترس برای استفاده‌کنندگان ایرلاین‌ها و پروازهای داخلی؛
    • امکانات مربوط به به‌اشتراک‌گذاری کد؛
    • اتصال به سیستم توزیع جهانی؛
    • رابط به سیستم کنترل برای انتخاب صندلی.

      سپهرسیستم:

      سپهر سیستم، مجموعه‌ای پیشرو در ارائه‌ی نرم‌افزارهای رزرواسیون پرواز، هتل، خدمات گردشگری، نرمافزارهای مالی متصل به سیستم رزرواسیون، نرم‌افزارهای فرودگاهی و... است.

       هدف سپهرسیستم ارائه‌ی نرم‌افزارهای جامع و یکپارچه‌ی توریستی در تمامی حوزه‌هاست.

       بیش از هفت سال فعالیت و ارائه‌ی خدمات به بیش از ۲۰۰ مجموعه‌ی توریستی از نتایج این اهداف است.

      نرم‌‌افزار رزرواسیون پرواز داخلی

      – نرم‌افزار فروش اینترنتی پرواز به آژانس‌های زیرمجموعه؛

      – به‌همراه تمامی امکانات مورد نیاز چارترکنندگان پرواز؛

      – به‌همراه نرم‌افزار خرید و فروش شناور به‌صورت رایگان (بلیط شناور، هتل و تور شناور و بلیط سیستمی)؛

      – اتصال به شبکه‌ی بانکی شتاب و پرداخت آنلاین

      نرم‌افزار رزرواسیون پرواز خارجی International Flights

      کانال‌های مختلف فروش:

      • اینترنت (IBE یا Internet Booking Engine)؛
      • آژانس‌ها / مرکز تماس (XBE یا Extranet Booking Engine)؛
      • به‌همراه تمامی امکانات مورد نیاز چارترکنندگان پرواز؛

      •  به‌همراه نرم‌افزار خرید و فروش شناور به‌صورت رایگان (بلیط شناور، هتل و تور شناور و بلیط سیستمی)؛

      •   اتصال به شبکه‌ی بانکی شتاب ایران و پرداخت آنلاین؛

      •  Complete Inventory Management؛

      •  Schedule Management؛

      •  Multilingual Reservation Systems؛

      •  Multi-currency.

نرم‌افزار رزرواسیون هتل

– نرم‌افزار فروش اینترنتی اتاق و خدمات هتل به آژانس‌های زیرمجموعه؛

– به‌همراه تمامی امکانات مورد نیاز برای مراکز رزرواسیون هتل؛

– به‌همراه نرم‌افزار خرید و فروش شناور به‌صورت رایگان (بلیط شناور، هتل و تور شناور و بلیط سیستمی)؛

– اتصال به شبکه‌ی بانکی شتاب و پرداخت آنلاین؛

نرم‌افزار رزرواسیون خدمات گردشگری

– نرم‌افزار فروش اینترنتی خدمات گردشگری به آژانس‌های زیرمجموعه؛

– به‌همراه تمامی امکانات مورد نیاز فروشندگان خدمات گردشگری؛

– اتصال به شبکه‌ی بانکی شتاب و پرداخت آنلاین؛

– امکان اتصال به نرم‌افزار حسابداری سپهر و صدور سند خودکار (نرم‌افزار حسابداری باید جداگانه خریداری شود).

نرم‌افزار حسابداری

– حسابداری استاندارد دوبل؛

– لینک لحظه‌ای و Real Time با سیستم فروش؛

– صدور سند خودکار برای فروش؛

– صدور سند خودکار برای اصلاحیه‌های فروش؛

– امکان تعریف سقف اعتبار و مهلت پرداخت برای کاربران و آژانس‌های زیرمجموعه.

نرم‌افزار پیامک

– متصل به سیستم رزرواسیون؛

– ارسال پیامک تشکر بعد از هر رزرو؛

– امکان ارسال پیامک به کانترهای فروش آژانس‌های زیرمجموعه؛

– ارسال خودکار پیامک تبریک تولد و ازدواج کانترهای فروش آژانس‌های زیرمجموعه؛

– ارسال خودکار پیامک تبریک تولد و ازدواج به مشتریان؛

– ارسال خودکار پیامک میزان فروش نقدی هر شب به مدیر؛

– امکان دریافت پیامک.

رزرواسیون مقیم:

مجموعه‌ی نرم‌افزاری مقیم، پیشرو درزمینه‌ی ساخت و تولید رزرواسیون آژانس‌های مسافرتی و مالی مرتبط  است که در صنعت و صنف خدمات گردشگری و مسافرتی، بیشتر با نام رزرواسیون مقیم شناخته می‌شود.

تعداد مشتریان این مجموعه بالغ بر ۴۹ آژانس مسافرتی و رزرواسیون هتل به‌صورت آنلاین و ۸۴ آژانس دیگر از نرم‌افزار مالی و رزرواسیون داخلی این شرکت بهره می‌برند.

از دیگر فعالیت‌های این مجموعه می‌توان از پروژه‌های اختصاصی و سفارشی نام برد. به‌طور مثال شرکت‌های بازرگانی و داروخانه‌ها.

سیستم رزرو پرواز، هتل و تور:

این سیستم شامل دو بخش اجرایی مالی و فروش می‌باشد و ازلحاظ پیاده‌سازی و ارتباط شامل دو بخش لوکال و آنلاین است.

بخش لوکال (windows application):

بخشی که بیشترین طرف‌دار را بین چارترکننده‌های بزرگ آژانس‌های مسافرتی دارد، بخش رزرواسیون لوکال یا همان نسخه‌ی ویندوزی است که در شبکه‌ی داخلی قابل نصب و استفاده است.

این بخش شامل رزرو هتل، رزرو پرواز، رزرو تور، انبار بلیت و مدیریت بلیت الکترونیک است که قابلیت خرید و فروش شناور و سهمیه‌ای (گارانتی هتل و چارتر پرواز) را دارد و به‌‌صورت بسیار ساده و کاربرپسند و همه‌فهم طراحی شده است.

شما می‌توانید سهمیه تعریف کنید، بلیت تعریف کنید، قیمت‌گذاری کنید، کاربرهای خود را با سطوح مختلف دسترسی معرفی کرده و تقسیم کار کنید.

هنگامی که درحال رزرو یک پرواز یا یک هتل هستید، می‌توانید در همان لحظه اوور کرده و بعد از خرید سهمیه، به شناور تبدیل کنید.

یا اینکه پرواز را با یک قیمت خاص از یک مشتری خاص خریده و در همان لحظه به شخص دیگر و با نرخ‌ها و مدارک شرکت خود واگذار کنید.

این بخش قلب سیستم اتوماسیون است؛ یعنی تمامی تعاریف اعم از ایرلاین، مشتریان، آژانس‌های زیرمجموعه، هتل‌های شناور و گارانتی، اعطای ساین و... در این بخش انجام می‌پذیرد.

این بخش برج مراقبت سیستم شده است؛ به این دلیل که کاربر یا همان کانتر من بیشتر با سیستم‌عامل مایکروسافتی یا همان ویندوز سازگار است و کار با این محیط برای او ساده و سریع بوده و تمامی کارها و کلید‌های کنترلی همانند سیستم‌عامل‌های مایکروسافتی است. پس وقت کمتری برای آموزش تلف شده و کاربر سریعاً با سیستم سازگار می‌شود.

پایگاه اطلاعات اعم از اطلاعات مالی و اطلاعات پروازها و هتل‌ها که بسیار مهم و حیاتی هستند، در آژانس و شبکه‌ی داخلی قرار می‌گیرد تا هم درصد سوءاستفاده و هک پایین بیاید و هم اینکه در‌صورت قطعی اینترنت یا هاست اینترنتی (جایی که قسمت اینترنتی سیستم در آن فضا آپلود شده) کاربر داخلی، آمارها را اعم از رک هتل و مانیفست پرواز، از دست ندهد. به‌علاوه بتواند در این قطعی‌های کوتاه یا بلند‌مدت با آماری  که از سیستم خود دریافت می‌کند، مسافران و آژانس‌های زیر‌مجموعه‌ی خود را پوشش دهد و فروش مجموعه همچنان ادامه یابد.

بخش آنلاین (web application):

ازجمله بخش‌های عملیاتی قسمت آنلاین رزرو هتل، پرواز و تور به دو صورت اعتباری و رزرو با کارت شتاب است.

  • سیستم‌های رزرواسیون آنلاین ORSعبارت‌اند از:

 

  • قشم ایر؛
  • کیش ایر؛
  • آسمان؛
  • ایران ایر؛
  • ماهان؛
  • فراسو؛
  • زاگرس؛
  • معراج؛
  • تابان.

 

15 اسفند , 1397